23.02.2023   Изложба "Меланхолия"
на проф. д-р Красимир Русев

Източник: НХГ "Димитър Добрович"
Позоваването на източника е задължително.
  

Откриване: 13 часа в галерия "Нова",
сграда на НХГ "Димитър Добрович"
  


Проф. д-р Красимир Русев гостува на галерия "Нова" със своя самостоятелна изложба, включваща негови ключови произведения. Изложбата беше открита на 23 февруари от 13 часа, а от 14 часа се състоя разговор за богатството на изразните средства и възможностите в съвременното изкуство.

Проф. д-р Красимир Русев е роден през 1964 г. Завършва специалност "Живопис" при проф. Николай Русчуклиев във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", където е професор по живопис към катедра "Църковни изкуства". Научните му интереси са в сферата на съвременно изкуство, концептуална живопис, видеоарт и кураторски проекти.

От 1991 г. участва в национални и международни изложби в Полша, Великобритания, Белгия, Франция, Хърватска, Румъния, Русия, САЩ и Япония. Представя над 30 самостоятелни изложби и участва в над 15 творчески проекти у нас и в чужбина. Носител е на награда за живопис на ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", Съюза на българските художници и други престижни институции.

Думи за художника от проф. дфн Сава Василев: Изложба "Меланхолия" на Красимир Русев, търси диалог със съвременника и неговото светоусещане. Посланията звучат актуално, задават въпроси за ролята на изкуството в съвременния свят – не толкова като естетическо съзерцание, колкото като повод за размисъл. Меланхолията винаги е вълнувала твореца. Красимир Русев залага на по-различен прочит. На идеята, че меланхолията е част от депресивните състояния, които ни връхлитат. Сред тях е и усещането за тленност. Подходът е оригинален, защото акцентира върху идеята за преходността на материята, превърната в изкуство.

Материята избледнява, разпада се неудържимо. Посланието кореспондира с идеологията на Марсел Дюшан и разбирането му за битовия предмет като част от изкуството. Както и за ролята на зрителя в енергийното поле между автора и творбата. Едва ли е случайно, че картини от ранното творчество на Дюшан през 1909 г. биват включени в Есенния парижки салон и коментирани от Г. Аполинер в специална статия. Късният Дюшан избира нова идеология, в която традицията се подлага на смела, отрицаваща санкция.

Красимир Русев търси свое продължение на проблема за битността на модерното изкуство и присъствието му в ежедневието на съвременника. Нещо повече, той излиза извън рамките на обичайната представа за единствено възможния път на общуване между картината и човека – визуалния. Оказва се, че това става и по друг начин, чрез други сетива: тактилно, чрез докосване. Затова в последните му изложби присъства брайловото писмо. И това е начин да се противопоставиш на агресията. Част от изложбата е счупен класически портрет, символ на атакуваната материалност.

Оформя се идеята за физическата агресия, рушаща предмета-изкуство. Накратко, изображението е утопия, визуална измама, но и нова, илюзорна реалност. Голямоформатната картина, наречена "Адам и Ева", подкрепя това разбиране чрез размиващите се образи, цветове, композиция. Остават силуетът, петното, фрагментът. Ето начин да се говори за случващото се в света на техническата революция, на иновациите, които модулират системата. Реалното се заменя с иконографското, изображението се превръща в знак.
 
 

Нещо повече, свидетели сме на своеобразно "огъване" на полиграфското изкуство и битността на класиката. Класическият образ потъва в мъглата на репродуцирането. Стига се до загубата на автентичност. Технологиите предлагат примамливата възможност за тиражиране/умножаване на образеца. Уникалното губи битката с популярното. Удобството на "превода" е в услуга на мултиплицирането. Езиците на класическото и уникалното губят смисъл, разграждат се и изчезват сред вавилонията на модерното. Превръщат се в удобна вещ, скрита зад етикета изкуство.

В опитите си да опознава и познава съвременният човек забравя за началото. Знакът, реминисценцията, полуразмито изображение са достатъчно условие за афиширането на културна памет. Памет за нещо, което не разбираме и не можем да си позволим, защото времето и собственото ни съзнание поставят непреодолими прегради – между тук и сега, някога и там.






 
 













Празници, фестивали Театър Куклени спектакли Други представления
Концерти Изложби Спортни прояви Клубни мероприятия Още събития...
Месечен културен афиш Календар на събитията Изминали събития
 ИЗЛОЖБИ  
 Галерия "НОВА"   


<< Начало
Е-mail: tourism.sliven@gmail.com    
Copyright © 2024,  Инфо Туризъм Сливен,  Всички права запазени