29.11.2022
Източник: Библиотека Зора Сливен
Позоваването на източника е задължително.
19.30 часа, Библиотека "Зора"
Дебютната книга на кинокритика, д-р Деян Статулов, разглежда основните аспекти на идеологическата цензура в българското игрално кино в периода 1948–1989.
Книгата е резултат от дългогодишно изследване върху механизмите и средствата, чрез които се осъществява контрол над кинопроизводството по време на социализма в България.
Идеологическият контрол на Българската комунистическа партия (БКП) бележи целия период на социалистическото филмопроизводство. Това е валидно дори когато творците и техните филми не са засегнати пряко. Съдържанието на филмите се подчинява на политическа поръчка, замаскирана като интерес към ценностите на социалистическото общество.
В текста е направен кратък исторически обзор на цензурата по света, а в частност – на седмото изкуство. Като основен акцент на изследването е разгледан проблемът с генезиса и функционирането на механизмите за контрол и цензура в българското кино в този период.
Описани са много новооткрити документи, които доказват наличието на репресивна намеса над творчеството на родните кинотворци.
Представени са подробно случаите с два емблематични български филма – "Кратко слънце" на Людмил Кирков и "Една жена на 33" на Христо Христов.
В книгата е публикуван и оригиналният протокол от заседанието на Съвета по художествено-творчески въпроси за обсъждане на филма "Една жена на 33" като важно и любопитно приложение.
"(Не)възможната свобода” на Деян Статулов следва да има място сред задължителната литература по история на българската култура. Не само поради безспорно приносните си преки резултати, но и заради изследователския метод, позволяващ разкриване на действителните мрежи на цензорските практики и престъпления срещу талантливата култура в пустинята на българския тоталитаризъм”.
"Става пределно ясно от книгата, че желязната хватка на властта за налагане на социалистическия реализъм в България е била така замислена, че никой да не може да я преодолее. Фактите, разкрити и изследвани от автора, са огромен културен и исторически принос в българското кинознание".
"Най-значимият принос и достойнство на разглежданата монография е нейният потенциал да провокира своите читатели да се замислят върху проблема за идеологическата цензура не само в минало, но и в сегашно време, защото тя никога не изчезва, а само се трансформира в зависимост от конюнктурата и изискванията на настоящето."
Деян Статулов е доктор по кинознание и главен асистент в Института за изследване на изкуствата при Българска академия на науките (БАН). Има над 300 публикации в областта на филмовата история и критика (изследвания, рецензии, интервюта и др.). Като професионална реализация е бил сценарист и редактор на телевизионни предавания и формати, главен редактор на фестивалния вестник на "Международен София Филм Фест" и "Златна роза", както и програмен директор на "Дом на киното" в София (2013–2015). Хоноруван преподавател е във Факултета по журналистика и масова комуникация към СУ "Св. Климент Охридски", магистърска програма "Продуцентство и креативна индустрия". Съсценарист е на телевизионното предаване за кино "Като на кино" (bTV Cinema) и филмов наблюдател на предаването "Преди обед" (bTV). Издател и главен редактор е на сайта за филмова култура kinoto.bg. През 2022 г. получава наградата на СБФД "Васил Гендов" за оперативна критика.
|
|