25.10.2021  Художничката Диди Дойчинова – хроника на един творчески път

Текст: Щилияна ВАСИЛЕВА. Позоваването на източника е задължително  .


В юбилейната си концептуална изложба "Историята на една картина" художничката Диди Дойчинова беше вплела стих на свой любим поет, в който съжителстваха няколко присъщи на творческия й образ идеи: за страдалческия път на твореца, за вечното човешко търсене и откривателство, за Смисъла на устрема към слънцето и за … Вечността. Стихът звучеше така:

   
"По пътищата на кервана
остават в пясъците кости бели.
Подир Колумбовци и Магелани
остават потопени каравели.

А само след Икаровците – нищо.
Освен едно проблясване далечно.
Освен едно предание – и Вечност."


Истината е, че хората на изкуството се стремят към Вечността, сподели тогава с мен художничката. Идеята за Вечността поражда много въпроси за човеците и обществото.

С четири големи сериграфии "Мементо мори" /"Помни, че си смъртен"/ тя поставя началото на едно полуабстрактно полуреално разглеждане на човешките взаимоотношения мъж-жена-семейство, с алюзия за преходността на човешкото съществуване.

С всичките 50 събрани рисунки и графики по темата прави концептуалната си изложба в галерия "Май", която се превръща в артистичен разказ за историята на живота не само на картината, но и на Човека.



Диди Дойчинова винаги съумява да изненада публиката с нови хрумвания, любопитни ракурси, оригинални идеи, неуморен търсач е на нови предизвикателства, нови хоризонти и нови измерения в изкуството. Историята на творческия си живот в графиката днес представя в каталога "100 графики".

В него е събрала всичко дълбоко преживяно и намерило израз в творбите, в които тя намира свой собствен език и показва неподправен почерк в изкуството на графиката.

Характерно за творческия почерк на Димитринка Дойчинова е, че тя не подражава на никого, не се увлича по техники и търси собствен стил в три направления: концептуално изкуство, графика и живопис.









Тя, за разлика от повечето свои колеги, остава вярна на стила си – да обяснява какво иска да каже художникът със своята картина, да търси контакт и разбирателство с публиката. Всяка нейна изложба е пърформанс, с текст и музика, защото иска да приближи идеите си до хората. Като привърженик на концептуалното изкуство, тя е увлечена от "превръщането на идеята в машината, която създава изкуство"/ Сол ле Уит/, от възприемането на "идеята – като изкуство и творбата – като посредник между художник и зрител". Затова и много от графиките в каталога са съпроводени от нейни анотации.

 
Като при картините от дипломната й работа "Род", като при творбите от "Историята на една картина". Като в серията "Провинция", датирана от завръщането й в Сливен след студентските години, в която пресъздава порутени сгради и автобусни спирки, и кални улици с отчаяни хора.

Художничката обича да разработва своите теми в развитие, превръща ги във философски израз на духовните си преживявания. Така е в сериите от графики "Баща и дете", "Борба", "Уязвимост", очакването на вдъхновението в "Даная" и серията "Стадиони", където огромни тълпи от необуздани хора търсят нещо. Така е в "Трите очи и семейството", за която в Художествената академия големият Димитър Киров й присъжда първа награда в организирания от него конкурс за рисунка.

И наблюдаваме живота в огледалото на графичното изкуство – образа на жената и ябълката в библейски и житейски контекст, продавачът на лотарийни билети, превърнат от художничката в продавач на надежда, борбата и съперничеството между духовното и физическото начало.

Поредица от рисунки и графики /офорти/ визуализират темата за Консуматорството, изобразяваща човека, комерсиализирал дори духовните стойности на изкуството, на което са присъщи диаметрално противоположни измерения.

Няма разлика в темите на графичните и живописни творби на Диди Дойчинова. Разликата е в майсторското професионално изпълнение на сложната и трудна графична техника, особено в сериграфията и офорта. Художничката представя още рисунки, линогравюри, линолеуми, суха игла, смесена техника.

 
За дългите години в изкуството тя разработва две свои авторски техники – в живописта и в графиката, които могат да се открият в каталога "100 графики".

Диди Дойчинова е художник мислещ, чувствителен, дълбоко изстрадал всяка своя творба. Живяла в артистична и бохемска семейна среда, пораснала на коляното на поета Христо Фотев, кум на родителите й, играла детските роли в Армейския сатиричен театър "Авангард", обикнала театъра и киното, в ранните си години тя мечтаела да стане актриса. Бащата художник Жейно Чобанов е може би примерът, който по-късно е последвала. Първият й учител в изобразителното изкуство е художникът Минчо Панайотов – един невероятен живописец, който става ментор на повечето съвременни имена в изкуството на Сливен.

В една малка школа при его се учат на творческа свобода бъдещите художници Йордан Парушев, Васко Василев, Веселин Добрев, Цветан Бодуров. Първите похвали и насърчения от него Диди Дойчинова помни и до днес. Рисували всичко с висок дух и настроение, като истински деца на вятъра. Като културно извисен и творчески град, с величието и спокойствието на своята прекрасна природа, Сливен добавя много към първия й полет в изобразителното изкуство.

Пътят към него не бил лек. Завършва Художественото училище в София, след което учи две години във Факултета по изобразително изкуство във Велико Търново. Специалистите оценявали начина й на мислене като монументален, тя кандидатства в Художествената академия в София специалност Стенопис, но я приемат Графика, която специалност завършва при проф. Галилей Симеонов. Той дава на учениците си голямата свобода да търсят и експериментират, която импулсира цялата й художествена работа след това. В каталога може да се види нейна рисунка от първи курс на класа, с професора и неговите студенти, сега известни художници: Иво Илчев, Васил Попов, Жорета Ганева, Емил Денчев, Гергана Янчева, Емил Миразчиев, и отсъстващия от урока Калин Балев.






Вече с две малки деца и като млад преподавател по изобразително изкуство в Трето основно училище и Гимназията с преподаване на западни езици в Сливен, тя не спира да търси творчески предизвикателства. Започва професионалния си творчески път с концептуално изкуство. Още през 1985 г., четирима творци от Сливен, между които и Диди Дойчинова, основават група за нестандартни изяви, с която правят поредица от акции. Първата авангардна изява при паметника на Панайот Хитов е "Жив паметник", после идват "Триъгълниците". Следват "Страданията на един мим" с актьора Иван Колев, високо оценена от критиката в лицето на изкуствоведите Борис Клементиев и Диана Попова.





Първият пърформанс, в който участва, е в обществото на художничките Елена Парушева, Галя Янкова и Светла Стоянова, с които рисуват, заключени вътре в една конструкция. Изявата им представя Диана Попова, а оценената по достойнство работа на Диди Дойчинова е въртящ се цилиндър. Авангардистите, към които се числи, създават през 1986 г. Клуб на вечно младия художник, който представя концептуално изкуство. "Неиндентифициран случай" е името на видеото, с което тя участва в изложбата "Земя - Небе". Това е клип за нестандартния човек, облечен неслучайно наобратно. С тънка ирония и чувство за хумор, пърформансът проследява движенията на нестандартния творец, колко странно изглежда той в очите на хората и как артистът остава неразбран, оплюван и обиждан от тълпата. По-късно, в 1989 г., на покрива на галерията на ул. "Шипка" 6 в София се събират от цяла България, по покана на няколко куратори, които се занимават с Авангард и нестандартни концептуални идеи, хора, които правят изкуство по малко по-различен начин. Авангардистите представят "Тухлата" и още няколко изложби в Пловдив. А в театъра в Сливен, с Недко Буцев и Йордан Парушев, показват игра на хартия под наслова "Дринди дрижки и къч".



Една типично женска изложба, както винаги концептуална, Диди Дойчинова прави с женски коси – коси на жени, събрани от цял свят. Не са й чужди феминистките идеи в защита на женския труд и трудното женско битие. Работата й "Мравките" впечатлява световноизвестния авангардист Алцек Мишев и той я кани в Италия. Като отваряме дума за странстванията на Диди Дойчинова в света на изкуството в други страни, нека маркираме някои от най-характерните нейни творчески периоди по географски принцип. Ще започна с "японския" период от 1992 г., дошъл от писмовната й кореспонденция с един японец, който я въвежда в света на японското изкуство.

Освен че организира интересни чайни церемонии в Сливен, художничката е силно впечатлена от историята на японските букви, които превръща в своеобразни композиции. "Френският" период започва през лятото на 1994 г., когато в Созопол французойката мадам Кристоф купува нейна картина. Това интересно запознанство е причина през ноември същата година тя да открие изложба в галерия "Кобалт" в Париж.

С художника Александър Дойчинов правят две изложби във френската столица. В Париж наричат стила й "Счупено огледало", заради една нейна картина, която представя раздвояването на човека в реалния и духовния свят. Вратата към доста по-дългия й "германски период" се отваря през 2000 г., с изложба и последваща чайна церемония. А между 2003-та и 2006 година, поради живата връзка с доктора по история на изкуството г-жа Гудрун Брауне, участва в 14 изложби в Германия.

Личността на жената художник я занимава отдавна от гледна точка на неравенството с мъжете. Творците винаги са имали специално отношение към жената, на което дължим многобройните прекрасни женски портрети в живописта. Обаче! Неслучайно през 1971 година изследователката на изкуството Линда Нохлин, в своя манифестен текст, поставя един от най-емблематичните въпроси пред историята на изкуството, в духа на борбата за равноправие между половете: "Защо никога не е имало велика художничка?".

Над този въпрос продължават да размишляват жените художнички и днес, 50 години по-късно. Но неравенството се запазва и въпросът на Линда Нохлин остава. Къде са жените "гении"? Къде са техните ретроспективни изложби, биографии и до болка познати репликирани произведения? Извън няколко символни имена като Фрида Кало, Яйои Кусама, Марина Абрамович, къде са великите художнички?

Данните от Националната ни художествена галерия показват, че в постоянната й представителна експозиция има 1068 произведения. 47 жени творци присъстват в нея с 82 произведения, а мъжете творци са 433-ма с 986 произведения. Следователно, 91% процента от постоянната експозиция на българската Национална галерия е дело на мъже художници. В почти цялата визуална история на страната ни, жената остава безмълвна…

Страданията на жената творец са занимавали художничката неведнъж. Още в първия си офорт, създаден като студентка във Велко Търново, тя рисува нежна женска фигура в поляна от тръни. В анотацията Диди Дойчинова отбелязва, че картината е автобиографична. Каквото и да означава това, борбата с предразсъдъците продължава до днес. Тя продължава активния си творчески живот. Продължава да се интересува от новите течения и практики, продължава да е в авангарда на търсенията в изкуството. Вглеждайки се в собствената си персона, художничката отбелязва:

"В живота съм твърде тривиална и нормална. В изкуството съм винаги новатор. Работя от години в нови и нестандартни идеи. Интересувам се от театър и музика, от новите творци, които не са така популярни, но в тях има търсачески дух. Аз мога да обяснявам с часове моите картини и концептуалните ми изложби. Стига да има на кого..."




Празници, фестивали Театър Куклени спектакли Други представления
Концерти Изложби Спортни прояви Клубни мероприятия Още събития...
Месечен културен афиш Календар на събитията Изминали събития
 ИЗЛОЖБИ  


<< Начало
Е-mail: tourism.sliven@gmail.com    
Copyright © 2024,  Инфо Туризъм Сливен,  Всички права запазени